לוגו

המחלקה להתחנכות ולמידה

להתראות חגים - שלום לך שגרה

"אחרי החגים" הגיע. והוא כאן כדי להישאר לפחות עד חנוכה.

אחרי זיגזג בין חופשה – עבודה – לימודים שנמשך כמעט חודש שלם, הגיע הרגע לחזור חזרה לשיגרה.

שיגרה מבורכת או דווקא געגועים להשכמה מאוחרת? את תחושת הבלבול ואת הרגשות המעורבים נדמה שמרגישים ממש כולם – ההורים, המורים וכמובן התלמידים, ומכנים אותה לעתים "סינדרום אחרי החגים". בפועל, על אף שנחנו ונהנינו בחופשה, עולות תחושות של עייפות וחוסר חשק לתפקד.

קשיי הסתגלות הם טבעיים, ונמשכים בדרך כלל במשך מספר ימים כאשר חוזרים ללימודים. הקושי קשור במעבר מימים גמישים, משפחתיים, מלאי זמן איכות עם האהובים עלינו, בחזרה אל העומס, המטלות וה"צריך". במהלך ימי ההסתגלות יעלה לא פעם קושי להתעורר בבוקר, תחושות של לחץ או מצב רוח רע, הפרעות בכתה וכן רגרסיה ביכולות התארגנות שכבר חשבנו שהצלחנו לרכוש (עצמאות בסידור המערכת בתיק, הכנה עצמאית של שעורי בית, התארגנות בבקרים ועוד).

אז איך אפשר לסייע לילדים שלנו לצלוח את החזרה לשגרה במהירות ובקלות?


צוות מנחי הלמידה שלנו ריכז כאן כמה עצות של אלופים: 
1. סבלנות – אמפתיה – הכלה – המללה: לחזור לשגרה זה לא קל. לכולנו. גלו סבלנו והבנה כלפי המורכבות שחווה ילדכם. לקראת סיום החופש (ובכלל, גם בסיום שבוע או סיומו של כל יום) קיימו שיחת סיכום עם ילדכם – היזכרו יחדיו בדברים שעשיתם לאורך החופשה, מה היה מוצלח? מה גרם לו הנאה? מה עדיף היה לעשות אחרת? יחד איתו, נסו לתת מילים לתחושות שהוא מרגיש עם סופו של החופש או היום, וסייעו לו לתאר במילים לאילו דברים בבית הספר הוא מתגעגע, לאיזה שעורים במערכת הוא רוצה או לא רוצה לחזור וללמוד ועוד. בדרך זו אנחנו מפתחים שיח גם של הוקרה על הטוב וראיית 'חצי הכוס המלאה' וגם חשיבה משותפת על דרכים לפתרון קשיים. 
2. קחו את הזמן, ונהלו אותו: בימים הקרובים ההתארגנות עשויה להמשך זמן ממושך יותר מהרגיל. קחו זאת בחשבון, נסו להכין כמה שיותר דברים עוד בשעות הערב, ותנשמו עמוק. אפשר וכדאי להכין 'לוח חזרה לשגרה' שיסייע לארגן את הזמן ויזכיר את סדר ההתארגנות. 
3. זמן של יחד: אחד הקשיים העקריים בהסתגלות לשגרה קשור בזמן האיכות שההורים מבלים עם ילדיהם בחופש, והקושי לצמצם אותו. אל "תחתכו" את הזמן הזה בצורה דראסטית. הקפידו לשמר זמן איכות משותף גם במהלך השבוע השגרתי. החליטו מה הזמן הריאלי שתוכלו להניח את הטלפון בצד, במצב שקט, בכל יום, והקדישו את הזמן הזה לפעילות של הורה ילד, בהתאם לגיל: לבנות פאזל, לקרוא סיפור, לשחק משחק קופסא ועוד ועוד. 
4. זמן שינה: כמה שזה פשוט, ככה זה קריטי! ילדים בגילאי 6-18 זקוקים ל 8-12 שעות שינה בלילה. חוסר שינה גורם לקושי להתרכז, לעצבנות ולחוסר שקט. הקפידו על שעות השכבה מתאימות ושעות שינה מספקות. 
5. הדרגתיות: לכל ילד קצב משלו. נסו ליצור הדרגתיות בחזרה לשגרה, להקפיד על התארגנות, שעות שינה וחזרה לקצב מספר ימים לפני שהחופש מסתיים. 
6. זה לא סוף העולם! לחשוב חיובי: שימו לב שאתם לא יוצרים פער גדול מדי בין "החופשה המושלמת" לבין "השגרה הסוחטת". מצב הרוח שלכם מקרין על הילדים ומשפיע עליהם. אל תיצרו דיסונאנס גדול מדי בין הכיף של החופש לבין השגרה התובענית. גם אם זיכרון ההסתגלות של תחילת השנה עדיין חי מאוד אצלכם, אל תשליכו אותו על החזרה מהחגים. אפשרו לילדכם לפתוח דף חדש מהבחינה הזו.


מאחלים לכם חזרה חלקה, מהירה ושמחה לשגרה של למידה פורייה ומלאה!